donderdag 13 november 2008

Rouw

Ruim ‘n week, geleden, precies één dag na Allerzielen, overleed mijn grootmoeder op 86-jarige leeftijd. Ze was een geboren en getogen Tilbugse maar woonde het grootste deel van haar leven in Loon op Zand.

rouwsingle_1_lr.jpgrouw_lr.jpgrouwsingle_lr.jpg

In mijn platenkast staat welgeteld één singletje dat hiermee in verband gebracht kan worden. Het is een soort van bidprentje in audiovorm. Hoewel ik al jaren langs vlooienmarkten en tweedehands-platenzaken struin ben ik zoiets nog nooit eerder tegengekomen.

En dat is eigenlijk best opmerkelijk te noemen. Er zijn zoveel momenten aangegrepen om iets op vinyl uit te brengen. Geboortes, verhuizingen, verjaardagen of jubilea. Je kunt het haast zo gek niet bedenken of het werd wel op plaat gezet. Maar rouwsingles zijn er, voor zover ik weet althans, nooit veel gemaakt. Althans niet in de vorm die ik in mijn kastje heb staan.

Het plaatje is een opname van twee muziekstukken die werden gespeeld tijdens de afscheidsdienst van ene Jan. Om privacy redenen zal ik maar niet te diep op de materie ingaan, maar duidelijk is wel dat Jan bij een reclamebureau in het zuiden des lands werkte. Wellicht dat daarom ook de middelen voorhanden waren om een plaatje op te nemen tijdens de uitvaartmis. Uit de tekst op het hoesje valt op te maken dat de aanwezigen na het afscheid het plaatje mee naar huis kregen als herinnering. Best mooi eigenlijk, al kan ik me moeilijk voorstellen dat het singletje daarna nog vaak gedraaid zal zijn. De muziek is lang niet zo beroerd als je misschien zou verwachten, maar vrolijk word je er ook niet van.


Ik vraag me af of ik een opname van mijn eigen afscheidsdienst zou willen hebben? En wat moet daar dan opstaan? Een ‘Best of’ CD samenstellen zal nog een hele klus gaan worden maar gelukkig ben ik voorlopig nog niet van plan om er uit te stappen. Er zijn simpelweg nog te veel leuke oude platen te ontdekken, dus ik heb mijn tijd hier nog hard nodig!

Geen opmerkingen: