dinsdag 20 januari 2009

Auto’s

volkswagen_lr.jpgmitsubishi_lr.jpgdaf_lr.jpgford_-_tc_theme_lr.jpgbmw_lr.jpgcitroen_2_lr.jpg

Door de economische malaise is de verkoop van nieuwe auto’s wereldwijd dramatisch afgenomen. Veel autoproducenten hebben al (delen van) fabrieken voor korte of langere tijd moeten sluiten in afwachting op betere economische tijden. Het aantal bestellingen voor Duitse auto’s heeft inmiddels het laagste punt in twintig jaar bereikt en de markt laat voorlopig nog geen tekenen van verbetering zien. In mijn platenkast staat een stapeltje singles dat het bewijs vormt dat automobielfabrikanten vroeger misschien wel beter hun best deden om de verkoop van nieuwe auto’s te stimuleren. De plaatjes bevatten allemaal liedjes, quizjes of hoorspelen die potentiële kopers moesten proberen te interesseren voor een bepaald merk of type auto. Misschien zouden autoproducenten vandaag de dag ook eens gratis muziek moeten weggeven om hun verkoop een beetje te bevorderen. Of er overigens ooit een auto méér door verkocht is waag ik te betwijfelen, maar de intentie was er in ieder geval wel.

Voor de plaatjes werd regelmatig gebruik gemaakt van bekende Nederlanders die niet allemaal even merkentrouw waren zoals blijkt uit het feit dat bijvoorbeeld Ted de Braak een plaatje volzong voor zowel Volkswagen als Daihatsu. Op het singletje voor Volkswagen zingt de besnorde televisiepresentator een lied dat onderdeel is van een quizje waarbij de luisteraars delen uit de tekst zelf – zo origineel mogelijk uiteraard – moesten aanvullen. De hoofdprijs was –niet echt verrassend – een Volkswagen. De naam van het automerk komt in het hele lied niet voor maar gelukkig had Ted van zijn fouten uit het verleden geleerd en maakte hij die bij het Daihatsulied ruimschoots goed door de naam zo’n vijftien keer in het deuntje te noemen.

Ted was niet de enige bekende Nederlander die een reclameboodschap zong voor een bekend automerk. Jazzpianiste Pia Beck zat blijkbaar ook in geldnood en nam derhalve voor Mitsubishi
het liedje ‘Beck to Mitsubishi’ op. Ze was gemakkelijk enthousiast te krijgen voor het merk want in het swingend bedoelde nummer zingt ze dat ze niet alleen maar uit haar dak gaat van de mooie automodellen, maar ook van het Mitsubishi logo dat ‘Tsukumo Shokai’ symboliseert. Wie of wat dat mag zijn zingt ze er echter niet bij!

Joop Doderer gooide het over een andere boeg en sprak in 1964 voor BMW, in zijn rol van Swiebertje, een hoorspel in. Helaas is mijn exemplaar, evenals het hoesje, er zo beroerd aan toe dat ik u slechts een klein fragmentje kan laten horen, maar zo krijgt u in ieder geval een idee. Ook dit plaatje was onderdeel van een prijsvraag waarbij je dit keer geen auto kon winnen, maar een geldbedrag van duizend gulden. Dat lijkt tegenwoordig niet zo heel veel geld, maar een nieuwe BMW LS die op het plaatje gepromoot wordt kostte destijds, in 1964, ook maar een slordige vijfduizend gulden, dus met die duizend gulden kon je in ieder geval al een stuk van carrosserie kopen.

Het mooiste autoreclameplaatje in mijn kast vind ik voorlopig toch wel het kartonnen singletje van Citroën ter promotie van de 2cv. In het lied waarvan de tekst geschreven werd door Annie M.G. Schmidt wordt ‘de lelijke eend’ vergeleken met een huisdier dat nooit ziek is, overal mee naartoe gaat, bijna niks eet, buiten kan slapen en tegen ijzel en kou kan… Kortom alle ellende die u tegen het lijf loopt bij het hebben van een ‘gewoon’ huisdier wordt u bespaart! Dit zijn de reclameplaatjes waar ik mijn vingers bij aflik. Mooi, leuk én niet duur! In deze economisch zware tijden is dat misschien ook de perfecte aanbeveling voor een nieuwe auto…

Geen opmerkingen: