zaterdag 12 april 2008

Plaatjes draaien

Ik las in de krant dat kinderen tegenwoordig onder té grote druk staan. Volgens het bericht móeten kinderen te veel; sportverenigingen, muziekles, gamen, chatten, internet en tot overmaat van ramp hebben ze ook nog twee werkende ouders waardoor alles in een strak tijdschema gegoten zit. Kortom, ons nageslacht wordt tureluurs, raakt volledig in de stress en daarom soms ook in de moeilijkheden.

plaatje_draaien_lr.jpgcnr_introductieplaat_lr.jpg42_kinderliedjes_lr.jpgthuis_luisterend_kiezen_lr.jpgim_in_the_mood_for_love_lr.jpgHet krantenartikel opent met de stelling dat je vroeger als kind na school maar twee keuzes had: op straat spelen of een boek lezen. Als liefhebber van oud vinyl wil ik daar nog een derde optie aan toevoegen: samen plaatjes draaien! Het kostte me weinig moeite om een stapeltje platen in mijn kast te verzamelen waarop kinderen of volwassenen, samen gezellig naar muziek of een sprookje uit hun platenspeler luisteren. Ik kan me echter niet herinneren dat ik ooit ook maar één CD-hoesje ben tegengekomen waarop mensen staan afgebeeld die knus rond de CD-speler zitten en met een verliefde blik in hun ogen naar hun favoriete muziek luisteren. Vanaf het begin vond ik de CD een supermarktartikel; een koud stuk plastic, zonder emotie en zonder liefde gemaakt! Daar ga je dan ook niet voor je plezier met wat vrienden gezellig naar zitten luisteren!


Maar goed, ik zal mijn afkeer van vooruitgang en vernieuwing hier maar achterwege laten, anders wordt het zo’n eentonig stukje. Bovendien vind ik de mp3-speler weer wél een geweldige uitvinding, dus dat ik helemaal stil ben blijven staan kunt u mij ook weer niet verwijten.

Het leek me deze keer wel gepast de platenhoezen voor zich te laten spreken, zo zonder muziek erbij prikkelt het de fantasie wat meer. Bovendien bestaat die muziek hoofdzakelijk uit kinderliedjes, klassieke concerten, hollandse schlagers of easytune gepingel. Ongetwijfeld met goede bedoelingen gemaakt allemaal maar het doet mijn hartje niet sneller kloppen. Dat hoeft ook niet want alleen de hoezen zijn al genoeg om me als de wiedeweerga op de afdeling spoedeisende hulp te krijgen. Wat een pracht; intens genieten van de saamhorigheid en de ontspanning bij het draaien van een grammofoonplaat. En wat een plezier en geluk ook straalt er van de gezichten van de modellen. Kortom, wég stress, wég het opgejaagde gevoel en wég de druk die er op u en uw kinderen rust! Koop dus morgen nog een draaitafel en geniet weer van het leven!

Geen opmerkingen: