zaterdag 23 juni 2007

Leuk!

Er zijn van die platen waarbij ik me afvraag waarom mensen ze ooit gekocht hebben. Ze zullen ze hooguit één of twee keer gedraaid hebben en toen was de lol er alweer vanaf. Een goed voorbeeld daarvan zijn de vele aerobic- en fitnessplaten die er in de loop van de jaren zijn gemaakt.

janfondaworkout.jpgIk stel me voor dat iemand – ik denk dat het voornamelijk vrouwen waren – zo’n plaat kocht, thuis opzette en enthousiast alle oefeningen meedeed om vervolgens de plaat op te bergen en hem daarna nooit meer te draaien. Voor de muziek hoef je er niet naar te luisteren want er staan weliswaar wat tophits op maar daar loopt voortdurend een gyminstrukteur of –trice doorheen te schreeuwen. Bovendien hoor je in de achtergrond wat mensen meepuffen en zuchten dat het toch zo vermoeiend en pijnlijk is allemaal.aerobic_school_dancing.jpg
slimnastics.jpgronbrandstederaerobic.jpg
Ik hoor u alweer denken, “en wat moet jij er dan mee?” maar die vraag kan ik ook niet goed beantwoorden. Iets in me zegt dat ik ze moet kopen, al weet ik dat ik dit soort platen ook niet vaak zal draaien. De hoezen zijn meestal wel aardig maar ook weer niet zo dat je er heel erg enthousiast van wordt. Af en toe zet ik er weer een op omdat ik vergeten was hoe erg die klonk en ik hoop dan blijkbaar dat ik me al die jaren vergist heb en dat ze wél de moeite van het beluisteren waard zijn.

Ik moet zeggen dat één aerobicplaat me wel heeft geraakt en dat is, vreemd genoeg, die van Ron Brandsteder. De goeie man heeft veel in zijn leven gedaan – zanger, acteur en presentator – maar als aerobicinstructeur heeft hij mijn hart veroverd. De LP is in weze niet veel anders dan alle andere aerobicplaten maar ergens in de eerste oefening zegt Ron dat je “vooral niet moet vergeten te lachen, want het is leuk!”
Kijk, daar zat ik op te wachten! Hoe ellendig en miserabel je jezelf soms voelt, vergeet vooral niet te lachten want het is LEUK!

Geen opmerkingen: