maandag 27 augustus 2007

Geheime boodschappen

Veel singles koop ik puur uit nieuwsgierigheid. Meestal ga ik af op het hoesje maar als dat er niet (meer) omheen zit laat ik me leiden door het etiket op het plaatje. Zo kwam ik ooit een singletje tegen zonder hoes. Het had een kleiner formaat en was een stuk dikker dan ‘normale’ singles.

Het plaatje had maar aan een kant groeven en was bedrukt met de raadselachtige tekst: ‘auto recording’. Het singletje was van uitgever Calibre en kwam oorspronkelijk uit Engeland. Als ik zo’n plaatje tegenkom sta ik altijd schuimbekkend en met het zweet in mijn handen in mijn broekzak naar geld te zoeken. Het plaatje laat ik niet meer los uit angst dat iemand anders er mee vandoor dreigt te gaan. Dit zijn de momenten die je als platenverzamelaar koestert! Alle uren dat je met pijn in je knieën door stoffige dozen loopt te zoeken worden in één klap beloond. En het ergste is nog, dat je al op je klompen kunt aanvoelen dat bij het beluisteren van je ‘gouden’ vondst de teleurstelling groter zal zijn dan het geluk dat je ten deel viel toen je het plaatje vond.
Eigenlijk is het verzamelen van muziek dus één grote sado-masochistische aangelegenheid!

Maar nu terug naar het ‘geheimzinnige’ singletje. Op het plaatje staat alleen maar gesproken tekst en dan ook nog in een mij totaal vreemde taal. Het klinkt als Arabisch maar het kan net zo goed Hebreeuws of Indiaas zijn. Ik heb het vermoeden dat het een geheime boodschap bevat. Een aanwijzing bij een onopgelost raadsel of misschien een gesproken brief van een zelfmoordterrorist aan zijn familie. Als iemand mij de betekenis ervan kan geven dan beloof ik niks door te vertellen.

Hoewel, misschien wil ik het gewoon niet weten. Mijn fantasie is altijd mooier dan de werkelijkheid…
geheime_boodschappenlr.jpg

Geen opmerkingen: